TR / EN

Yeşil Pasaport Nedir, Kimlere Verilir?

Yeşil pasaport nedir, kimlere verilir? Hususi pasaportla ilgili merak ettiğiniz tüm soruların yanıtlarını; avantajları, kimlerin alabileceği ve başvuru detaylarıyla birlikte bu blog yazısında bulabilirsiniz.

Yeşil

Bir diğer adıyla hususi pasaport, Türkiye Cumhuriyeti tarafından belirli kademe ve kıdemi bulunan devlet memurlarının ve kamu çalışanlarının sahip olduğu pasaport türüne verilen isimdir. Sahip olunduğu andan itibaren pek çok faydası bulunan bu belge ile pek çok Avrupa ülkesini vize derdi olmadan ziyaret etmeniz mümkün. Peki, yeşil pasaport nedir kimlere verilir? Okumaya devam ederek konunun detaylarına hakim olabilirsiniz.

 

Yeşil Pasaport Nedir?

 

Yukarıda kısaca cevaplanan yeşil pasaport nedir, sorusunu, ayrıntılı biçimde açıklamak gerekirse bu belge; devlet memurlarının, eski ve yeni bakanların ve meclis üyelerinin, görevleri boyunca büyükşehir belediye ve ilçe belediye başkanlarının, milli sporcuların ve bunun gibi pek çok farklı meslek grubundan bireyin almaya hak kazandığı bir pasaport türüdür. Diğer pasaport türlerinden, yani bordo ve gri pasaportlardan en büyük farkı, sahiplerine uluslararası seyahatlerde birçok kolaylık sağlamasıdır. Örneğin yeşil pasaport sahibi bir kişi, birçok ülke ile yapılan anlaşmalara bağlı olarak vize muafiyeti kazanır veya vize başvurusu diğer pasaportlara göre kolaylaştırılır. Ek olarak bu pasaport sadece kişiye özgü değildir, aynı zamanda eş ve belli bir yaşa kadar çocuklar da bu pasaport türünden faydalanabilir. Bu durum, özellikle aileler için büyük bir avantaj sunar. “Hususi pasaport” olarak da bilinen yeşil pasaport, aynı zamanda yurt dışına yapılan seyahatlerde işlemleri kolaylaştırması bakımından da faydalıdır. Ancak bu avantajlardan faydalanabilmek için belirli kriterlerin yerine getirilmesi gerekir. Aşağıda, yeşil pasaport alabilmek için gerekli evrakları inceleyebilirsiniz.

Yeşil Pasaport için Gerekli Evraklar

  • İç İşleri Bakanlığı’na özel pasaport talep yazısı
  • Geçerli bir kimlik belgesi (T.C. kimlik belgesi aslı)
  • 1 adet biyometrik fotoğraf
  • Devlet memurları için görevde olduklarını gösteren resmi belge (çalıştıkları kuruma ait onaylı yazı)
  • Çalışanlar için çalışılan kurumun il, bölge veya genel müdürlüklerinden alınmış imza sirküleri
  • Yeşil pasaport başvuru ücretinin ödendiğini gösteren dekont
  • Eş ve çocuklar için aile birliği belgesi (evli olanlar için evlilik cüzdanı, çocuklar için doğum belgesi)
  • 18 yaşından küçükler için veliden alınan muvafakatname

 

Yeşil Pasaport Özelliği Nedir?

 

Yeşil pasaport nedir ne işe yarar, konusu özelinde akıllardaki bir diğer soruyu da yanıtlamakta yarar var. Yeşil pasaport özelliği nedir? Yeşil pasaportun, Türkiye Cumhuriyeti tarafından belirli kamu görevlilerine ve onların ailelerine verilen özel bir pasaport türü olduğundan bahsetmiştik. Bu pasaport, özellikle devlet memurlarının, kamu görevlilerinin ve bazı özel görevlerdeki kişilerin yurt dışında vize muafiyeti gibi ayrıcalıklara sahip olmalarını sağlar. Bu sayede sahiplerine hem kolaylık hem de zaman tasarrufu sağlayan bu pasaportun en büyük avantajı, kullanıcılarına belirli ülkelerle yapılan anlaşmalara bağlı olarak vize almanın önündeki engelleri ortadan kaldırmasıdır. Öte yandan yeşil pasaport, pasaport sahibine daha uzun süreli seyahat yapabilme hakkı da tanımaktadır. Diğer pasaport türlerine göre hususi pasaport, sahip olduğu tüm bu ayrıcalıklarla dikkat çeker ve kamu görevlilerinin işlerini yurt dışında daha rahat şekilde yapabilmesine olanak tanır. Ancak öyle bir özelliği var ki sahibinin özellikle yurt dışı seyahat süreçlerini son derece hızlandırıyor: Vize muafiyeti. Yeşil pasaport sahiplerinin, bazı ülkelerle yapılan anlaşmalar sayesinde vize başvurusu gereksiniminden muaf olabilmesi ya da vize alma sürecinin daha kolay ve hızlı bir şekilde tamamlanabilmesi son derece faydalı bir unsurdur. Bu da özellikle iş seyahatlerinde ve uluslararası ilişkilerde büyük bir kolaylık sağlar. Bununla birlikte yeşil pasaportun sağladığı avantajlar, yalnızca vize muafiyeti ile sınırlı da değil. Aynı zamanda yeşil pasaport sahipleri, birçok ülkenin konsolosluklarından gerçekleştirecekleri pasaport işlemlerinde daha hızlı ve kolay şekilde ilerleyebilir. Özetle yeşil pasaport, sahiplerine birçok uluslararası seyahatte büyük avantajlar sunarak onların işlerini kolaylaştıran ve seyahat süreçlerini hızlandıran bir özellik taşır.

 

Kimlere Yeşil Pasaport Verilir?

 

Peki, yeşil pasaport kimlere verilir? Aşağıdaki listede yeşil pasaport almaya hak kazanan meslek gruplarının bir listesini görebilirsiniz.

  • Devlet memurları ve kamu görevlileri
  • Emekli olan devlet memurları
  • Devlet görevlilerinin eşleri
  • Tüm yeşil pasaport sahibi olanların 25 yaşını aşmamış, evli olmayan ve öğrenciliği devam eden çocukları
  • Belediye başkanları, milletvekilleri, üst düzey bürokratlar, ilçe belediye başkanları ve bazı diğer kamu görevlileri
  • TBMM üyeleri (eski ve yeni)
  • Bakanlar
  • Baroya kayıtlı şekilde en az 15 yıldır görevde olan avukatlar
  • Devlet sporcusu statüsünde olan sporcular

Avrupa'da Görülmesi Gereken Şehirler başlıklı yazımız da ilginizi çekebilir.

Son Eklenenler

Hesaplama Araçları

Eviniz ve aracınız ile ilgili tüm hesaplamalar için HDI Sigorta’yı ziyaret edin! Hesaplama araçları sayesinde en doğru sonuçlara ulaşın!

HDI Sigorta