TR / EN

Pasaport Nasıl Alınır?

Yurt dışı seyahatinizin en önemli adımı olan pasaport işlemleri hakkında merak ettiğiniz her şeyi bu rehberde bulabilirsiniz. Hangi pasaportu almanız gerektiğinden gerekli belgelere kadar tüm detaylar yazımızda sizi bekliyor!

Pasaport

Uluslararası seyahate hazırlananların, yurt dışına çıkmadan önce geçerli bir pasaporta sahip olduğundan emin olması gerekir. Pasaportu olmayan kişilerin ise atması gereken ilk adımlardan biri pasaport sahibi olmaktadır. İster turist olarak ister iş seyahati isterse de eğitim için olsun pasaportunuzun olması farklı ülkeleri görebilmenizin anahtarlarından biridir. Özellikle de farklı ülkelere seyahatlerin daha ulaşılabilir ve kolay hale gelmesiyle birlikte yurt dışına çıkış sürecinin resmi boyutları da geçerliliğini korumaya devam etmektedir. Peki yurt dışı seyahatlerinin temel parçası olan pasaport nasıl alınır? Sizin için yazımızda pasaport hakkında merak edilen detaylara değindik. Pasaport nasıl alınır, pasaport için gerekli evraklar nelerdir, sorularının yanıtları ve daha fazlası için okumaya hemen başlayabilirsiniz!



Pasaport Türleri Nelerdir?

Pasaport çıkartmak için öncelikle hangi tür pasaportu çıkartmanız gerektiğini bilmeniz gerekmektedir. Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları için 4 temel pasaport türü bulunmaktadır. Bunlar vatandaşların çalışma durumları, görevleri gibi farklı nedenlere bağlı olarak farklılaşabilmektedir. Bu pasaport türleri şu şekilde sıralanabilir:

  • Bordo Pasaport (Umuma Mahsus Pasaport): Tüm Türk vatandaşlarının alabileceği standart pasaport türüdür. Yurt dışına çıkmak isteyen pek çok Türk vatandaşı bordo pasaport kullanmaktadır.
  • Yeşil Pasaport (Hususi Pasaport): Devlet memuru ve belli bir dereceye sahip kamu görevlilerine verilen pasaport türüdür. Bu pasaport ayrıca devlet ve kamu görevlilerinin aile fertlerinden bazılarına da verilmektedir.
  • Gri Pasaport (Hizmet Pasaportu): Devlet adına yurt dışında görevlendirilen kişilerin alabileceği pasaport türüdür.
  • Siyah Pasaport (Diplomatik Pasaport): Devlet büyükleri, büyükelçi, konsolosluk ve diğer üst düzey devlet görevlilerine verilen pasaport türüdür.

Pasaport başvurusu yaparken yukarıda verilen pasaport türlerinden size uygun olan pasaport özelinde başvuru yaparak, seyahatlerinizi planlamaya başlayabilirsiniz.



Pasaport Nasıl Çıkartılır?

Pasaport çıkartma işlemi gayet basit bir süreçtir. Türkiye’de pasaportlar Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Müdürlüğünde çıkarılmaktadır. Bunun için öncesinde Nüfus Müdürlüğünden randevu alınması gereklidir. Ardından gerekli evraklar tamamlanıp randevu gününde Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Müdürlüğüne gidilerek pasaport almak için başvuru devam ettirilir. Başvurunuz tamamlandıktan sonra onay durumunda pasaportunuz adresinize ulaştırılır. Adım adım pasaport alma işlemler için aşağıdaki yönergeyi izleyebilirsiniz.

  • Yukarıda da bahsettiğimiz gibi, ilk olarak Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Müdürlüğü'nden randevu alınması gerekir. Bunun için Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü Randevu Al resmi web sitesini tercih edebilirsiniz. Pasaport randevusu, aynı zamanda e-Devlet üzerinden İçişleri Bakanlığı Nüfus ve Vatandaşlık İşleri hizmetleri bölümüne giriş yaparak, il ve ilçe seçimi sonrası uygun tarih ve saati belirleyip onaylama yoluyla da alınabilir.
  • Pasaport başvuru randevusu aldıktan sonra gerekli belgeleri hazırlamanız gerekir. Bu belgeler eksiksiz ve doğru olacak şekilde hazırlanmalıdır. Pasaport başvurusu için çoğu zaman kimlik kartı, biyometrik fotoğraf, harç ve defter bedeli dekontları ile birlikte gerekli durumlarda öğrenci belgesi, ebeveyn muvafakatnamesi veya engelli kimlik kartı gibi özel belgeler gerekmektedir. Daha detaylı bilgi için telefonla bilgi alabilirsiniz.
  • Randevu öncesinde pasaport harç bedelini ödemeniz ve dekontunu belgelerin arasında koyduğundan emin olmalısınız.
  • Randevu gününde Nüfus Müdürlüğüne bizzat kendiniz giderek belgelerinizi teslim etmelisiniz.
  • Başvuru sırasında parmak izi ve biyometrik bilgileriniz de kayıt altına alınmaktadır. Ayrıca gerekli görülen imzaları attıktan sonra başvuru işlemini tamamlayabilirsiniz.
  • Başvurunuz tamamlandıktan sonra yaklaşık 7 iş günü içerisinde pasaportunuz teslim edilecektir.



Pasaport Almak için Gerekli Evraklar?

Pasaport çıkartmak için Nüfus Müdürlüğü tarafından istenilen belgelerin eksiksiz bir şekilde tamamlanması gerekir. Peki pasaport almak için gerekli belgeler nelerdir? Bunları şu şekilde sıralayabiliriz.

  • T.C. Kimlik Kartı veya Nüfus Cüzdanı
  • Son 6 ay içinde çekilmiş 1 adet biyometrik fotoğraf
  • Pasaport harç ve defter bedelinin ödendiğine dair dekont
  • Varsa eski pasaport
  • 18 yaşından küçükler için noter onaylı muvafakatname
  • Öğrenci ise öğrenci belgesi

Hususi ve hizmet pasaportları harçtan muaftır. dolayısıyla bu iki pasoırttan birini çıkartmak istiyorsanız sadece defter bedeli ödemeniz yeterli olacaktır.

Yukarıda verilen belgelerle birlikte randevu günü Nüfus Müdürlüğüne gidilerek elden teslim edilmelidir.



Pasaport Çıkartma Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

Pasaport randevusu nasıl alınır?

Pasaport randevusu alabilmek için tercih edeceğiniz farklı alternatifler var. Bunlardan ilki resmi internet sitesi üzerinden randevu almak. Bunun için Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü sayfasına giriş yaparak pasaport randevusu alma sekmesine tıklamalısınız. Ardından almak istediğiniz pasaport türünü seçerek kişisel bilgilerinizi girmeli il ve ilçe tercihi yaparak sizi uygun gün saat tercihini yaparak başvuru randevunuzu dakikalar içinde alabilirsiniz. Dilerseniz ALO 199 çağrı merkezi üzerinden sesli yanı ya da canlı desteğe bağlanarak da pasaport başvurusu talep edebilir, uygun saat ve güne randevu oluşturabilirsiniz.

Pasaport ne kadar sürede çıkar?

Pasaport başvurusu yapıldıktan sonra ortalama 3 ila 7 iş günü içerisinde pasaportunuz basılmaktadır. Pasaportunuzun basılması sonrasında kargoya verilir ve PTT kargo aracılığıyla 56 il merkezine 1 iş günü içinde, diğer il merkezlerine 2 iş günü içinde ve ilçe merkezlerine yaklaşık 4 iş günü içinde teslim edilmektedir. Bu süre kimi zaman uzayabilmektedir. Teslimat sürecini e-Devlet üzerinden takip edebilmeniz mümkündür.

Pasaport nereden alınır?

Çıkaracağınız pasaportun türüne göre başvuru merkezleri değişiklik gösterebilmektedir. Peki pasaport nereden alınır? Eğer bordo (umuma mahsus) pasaport almak istiyorsanız il ve ilçe müdürlüklerine başvuru yapmanız gerekmektedir. Yeşil (hususi) veya gri (hizmet) pasaportu almak istiyorsanız il nüfus ve vatandaşlık nüfus müdürlüklerine başvuru yapmalısınız. Eğet yurt dışından başvur yapmanız gerkiyorsa Türkiye Cumhuriyeti büyükelçiliği ya da konsolosluğa gidilerek kolaylıkla pasaport başvurusu yapabilirsiniz.

Pasaport harç bedeli nereye ödenir?

Pasaport harç ve defter bedeli Online bankacılık uygulamaları üzerinden ya da PTT'den yatırılabilmektedir.

Öğrenci pasaportu için harç bedeli ödenir mi?

Öğrenci pasaportu çıkacaksanız yalnızca defter bedeli ödemeniz yeterlidir. Öğrenci pasaportları harç bedelinden muaftır.

Yurt dışı seyahatiniz öncesinde kendinizi güvenceye almak için HDI Sigorta'nın Seyahat Sağlık Sigortası poliçelerinden yararlanabilirsiniz.

Dilerseniz Avrupa’da Görülmesi Gereken Şehirler yazımıza da göz atabilirsiniz.

Son Eklenenler

Hesaplama Araçları

Eviniz ve aracınız ile ilgili tüm hesaplamalar için HDI Sigorta’yı ziyaret edin! Hesaplama araçları sayesinde en doğru sonuçlara ulaşın!

HDI Sigorta